Jönköpings Spårvägar upprätthöll spårvagnstrafik i Jönköping under åren 1907-1958. Som mest trafikerades tre linjer, den Gröna (Bymarken-Ryhov), den Röda (Jordbron-Rosenlund) och den Gula (Torpaplan-Saturnusplan).
Polletter användes under hela denna tid. De tillverkades av det i pollett- och medaljsammanhang välkända bolaget C. C. Sporrong & Co. Det fanns automater i vilka polletterna kunde inköpas.
Under tiden 1907 till 1920 var priset för en resa 5 öre för barn och 10 öre för vuxen. Polletterna var i en matt vitmetall. | ![]() |
Under perioden förefaller barnpolletterna ha tagit slut eftersom en ny typ togs i bruk. Dessa gjordes av en blankare vit metall. Även andra små skillnader finns, exempelvis är hålet något mindre. | ![]() |
Till följd av en avgiftshöjning 1920 (varvid priset för barn höjdes till 10 öre och för vuxen till 15 öre) gjordes nya polletter. Dessa tillverkades i mässing. | ![]() |
1942 ändrades priserna igen. En sorts tillfälliga polletter, avsedda att underlätta övergången till den nya taxan, kom i bruk. Dessa var i vitmetall och saknade - i likhet med sina föregångare - prägling på baksidan. Den nya taxan var fr o m 1 jan 1942 20 öre för vuxen (15 öre före kl 8), medan priset för barn var oförändrat. | ![]() |
Den nya reguljära pollett som infördes 1942 var dubbelsidig. Den saknade valörangivelse, och hade på baksidan texten "Gäller för enkel spårvägsresa". Två varianter förekom: försilvrad mässing och bara mässing. | ![]() |
En variant med baksidetexten "Gäller för enkel resa" introducerades också, kanske 1949 då priset för enkel resa höjdes till 25 öre. | ![]() |
Sent 1952 började en variant med ett litet fyrkantigt hål att användas. Detta var den sista typ som sattes i bruk fram till spårvägens nedläggning 8 juni 1958. Priset för vuxen var då (sedan 1955) 40 öre och för barn 20 öre. | ![]() |